Wetenschap en techniek
Wetenschap en techniek om de nieuwsgierigheid te prikkelen, zodat je vragen blijft stellen
Wetenschap en techniek prikkelen de nieuwsgierigheid en nodigen uit om vragen te stellen en kritisch te zijn. Het laat kinderen de wereld ontdekken en (nieuwe) vaardigheden ontwikkelen.
Daarom zetten wij binnen het Laar deze vakken graag in. We laten onze leerlingen figuurzagen, solderen en programmeren. Zo worden ze beter in hun motoriek, in samenwerken, in kritisch denken en in het beoordelen van bronnen op betrouwbaarheid. En dat zijn belangrijke ‘21e eeuw-vaardigheden’. Bovendien worden vakmensen steeds belangrijker en schaarser op de arbeidsmarkt. Kinderen die nu al leren dat ze graag met hun handen werken, kunnen daar later een mooie baan in vinden.
De Level-up groep,
om nóg meer te leren over wetenschap en techniek
Naast de ‘gewone’ wetenschap- en technieklessen hebben we ook een zogenaamde
Level-up groep. Deze groep is er speciaal voor kinderen die wetenschap en
techniek heel erg leuk vinden en zich er verder in willen bekwamen, én voor
kinderen die in deze groep iets te halen hebben: beter leren ontwerpen of
samenwerken bijvoorbeeld.
De World Robotics Olympiad en de First Lego League
Met de kinderen van de Level-up groep doen we ieder jaar mee met de World Robotics Olympiad (WRO) en met de First Lego League (FFL). Aan de WRO doen teams van twee of drie kinderen mee, in de leeftijd van acht tot maximaal twaalf jaar. Het zwaartepunt binnen deze wedstrijd ligt op de techniek: het slim bouwen van een robot en deze programmeren. Tijdens de wedstrijd moeten de leerlingen ter plekke de robot bouwen (zonder tekening) en ze moeten hem opdrachten kunnen laten uitvoeren.
Voor de FLL zitten er in een groep maximaal twaalf kinderen vanaf negen jaar. Op basis van het seizoensthema van dat jaar kiest ieder team een probleem uit de praktijk, waarvoor ze een oplossing gaan bedenken. Daarnaast leren de kinderen om hun eigen robot te bouwen en te programmeren, om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren in de robotwedstrijd. Tijdens het hele traject staan de kernwaarden, zoals sportiviteit, samenwerking en respect, centraal.